Algemeen

1Wat is Volumetric Video?
Volumetric Video is een filmtechniek waarmee beelden direct in een driedimensionale ruimte worden opgenomen. Hierdoor kun je realistische menselijke bewegingen creëren zonder terug te vallen op tijdsintensieve computeranimaties. De HOLOSYS, een product van 4D Views, filmt het menselijke onderwerp gelijktijdig vanuit verschillende hoeken in een green screenomgeving.
2Kan ik het gerenderde product alleen voor 3D-applicaties gebruiken?
Nee. Je kunt het gebruiken voor applicaties als AR, VR, MR, 360°, 3D-video’s en 2D-video’s.
3Welke voordelen biedt Volumetric Capture?
Kun je met een gewoon green screen enkel 2D beelden schieten, met Volumetric Capture kun je ook 3D beelden maken om te gebruiken in zowel 3D- als 4D-applicaties. Erg handig als je 3D-toepassingen wilt maken voor videospellen, AR, VR of VFX. Doordat de HOLOSYS deze 3D-beelden in real time maakt en ze niet in postproductie animeert, worden de kleinste details als rimpeltjes in het gezicht en beweging van stoffen veel natuurlijker weergegeven. Dezelfde hoge precisie via animatie bereiken zou erg veel tijd en geld kosten. Zeker als je het vergelijkt met het gemak waarmee HOLOSYS beelden in 3D kan schieten en renderen.
4Welke beperkingen heeft Volumetric Capture?
HOLOSYS is gebaseerd op kleurvideosensoren. Hierdoor krijg je grote flexibiliteit in het filmen van je onderwerpen. Elk materiaal dat ondoorzichtig is, niet gerelateerd kan worden aan de studiovloer (groot, reflectief oppervlakte en een groene kleur) en minimaal 1 cm groot is, voldoet aan de eisen van HOLOSYS.
5Waar staat de studio?
4DR Studios bevindt zich in de Effenaar, een bekend, multifunctioneel poppodium dat graag investeert in technologische innovaties die ten goede komen aan culturele beleving. 4DR Studios past hier helemaal bij. De Effenaar zit in hartje Eindhoven, op loopafstand van het treinstation. De mobiele studio wordt speciaal voor jouw opnames in de grote concertzaal op de eerste etage opgezet. Vijf kleedkamers, een artiestenfoyer en een goed restaurant staan tot je beschikking. Onze Viewing Room vind je op het balkon boven de grote concertzaal. Vanuit hier heb je een prima overzicht van de hele studio. Je auto kun je zowel achter de Effenaar als aan de overkant van de straat parkeren. Zware apparatuur kun je lossen via het laadperron aan de achterkant van de Effenaar, hiervandaan heb je directe toegang tot de vrachtlift.

Pre-productie

1Heb ik een volledig uitgewerkt script nodig om in 4DR Studios te filmen?
Nee. 4DR Studios regelt alles, van pre- tot postproductie. Dat betekent dat we samen met jou je idee bespreken en een script en plan uitwerken. 4DR Studios neemt de gehele bijhorende planning voor zijn rekening en maakt een gedetailleerde productiebijbel van jouw idee.
2Kan ik de preproductie zelf doen of uitbesteden?
Ja, maar alleen als je bewezen ervaring hebt met Volumetric Video Capture, 4DR Studios is geraadpleegd en onze crew je plannen haalbaar acht. Aangezien Volumetric Video Capture een specifieke aanpak vergt, is anders het risico op onherstelbare fouten te groot. Daarom is 4DR Studios actief betrokken in de preproductiefase om zo onze deskundigheid in Volumetric Video Capture met betrekking tot productietechnische aspecten toe te passen.
3Waarom biedt 4DR Studios diensten voor preproductie aan?
4DR Studios heeft als doel Volumetric Video Capture voor iedereen toegankelijk te maken, niet alleen voor de bovenlaag. Om dit te bereiken, bieden we onze deskundigheid in alle productiefases aan. Zo hopen we de drempel van deze hightechinnovatie te verlagen.
4Leveren jullie ook rekwisieten voor het green screen?
Heeft je productie specifieke rekwisieten nodig voor het green screen, zoals meubels of andere, later te bewerken objecten, dan kan 4DR Studios ze leveren of, indien nodig, met de hand maken.

Productie

1Hoe is de crewsamenstelling?
Onze crew bestaat uit hooggekwalificeerde professionals met een gedegen opleiding in Volumetric Video Capture. Op de set heb je de beschikking over een regisseur, fotoregisseur en een studiomanager. Op verzoek kunnen we hieraan onder andere een technisch regisseur, geluidsmixer, gaffer, regieassistent, visagist, haarstylist en rekwisiteur toevoegen. We staan open voor andere mogelijke wensen met betrekking tot aanwezige crew. Tijdens postproductie bieden we de diensten aan van grafisch ontwerpers, AR-ontwikkelaars en editors aan om de .4DS datas in Unity of Unreal te verwerken alvorens de beelden aan je te leveren.
2Welke geluidsmogelijkheden zijn er?
Indien nodig bieden we verschillende opstellingen voor geluidsopnames, geheel volgens jouw wens. Daarnaast is het mogelijk een audiomixer in te huren voor hulpmiddelen als rever- en boommicrofoons. We kunnen zowel in stereo als in ambisonic en binaural een driedimensionaal geluidsveld opnemen.
3Kunnen we ons eigen licht gebruiken?
Ja, dat kan, maar we raden het niet aan. De studio is volledig uitgerust met ledlampen om zo de beste lichtbalans voor Volumetric Video Capture te creëren. Lichten toevoegen of veranderen kan zorgen voor afwijkingen.
4Hoeveel personen kun je in één keer filmen?
Naar ons weten kun je momenteel 3 personen tegelijkertijd met succes filmen. Hierbij is het belangrijk dat de ene persoon niet het camerazicht op de andere persoon belemmert. Het is echter wel mogelijk om na het renderen diverse individuele opnames aan de scene toe te voegen.
5Hoe kunnen we het beeldmateriaal bekijken?
We leveren een constante live feed in 2D vanaf de camera van de regisseur. Tijdens de opnames loopt er een preview scherm mee in de Viewing Room. Hier kun je de opname zowel op het scherm als live op de vloer bekijken. Wil je het materiaal in 4D bekijken, is het mogelijk om na een take een frame te renderen. Dit neemt ongeveer 5 minuten in beslag.
6Wat is het standaardproces voor een opname?
Voordat de HOLOSYS klaar voor opname is, moet het worden gekalibreerd; dat duurt ongeveer 3 minuten. Het wordt aanbevolen om regelmatig tussen reeksen te kalibreren om de juiste opstelling van de camera’s veilig te stellen. De regisseur en fotoregisseur die de HOLOSYS bedient, houden de reeksen bij. Na elke take kan de fotoregisseur een previewreeks van een paar frames in 4D verwerken, om zo technische of artistieke belangen te valideren. Vanwege het hoge aantal geproduceerde gegevens is het van belang om selectief te zijn in de shots die je wilt bewaren en laten renderen.
7Hoeveel beeldmateriaal kan er in een dag worden opgenomen?
We kunnen tot 90 minuten aan reeksen (@ 30 FPS) per dag opnemen. Bij een hoogwaardige productie levert dit na bewerking ruwweg 2 tot 2,5 minuten aan definitief videomateriaal op. Dit is afhankelijk van je selectiviteit met betrekking tot de reeksen die je laat renderen of juist verwijderen.

Post-productie

1Naar welk formaat wordt het gerenderde materiaal geëxporteerd?
Ons systeem heeft 2 verschillende bestandtypes. De standaard is .4DS formaat, dat compatibel is met Unity en Unreal Engine. .4DS werkt samen met de meeste gangbare XR-apparatuur, inclusief Oculus, HoloLens, HTC Vive, iOS en Android smartphones etc. De output kan ook worden geëxporteerd naar .ABC formaat, dat samenwerkt met recente CGO software als Autodesk Maya, 3ds Max, Blender, C4D etc.
2Welke diensten biedt 4DR Studios tijdens postproductie?
4DR Studios biedt je een toegevoegde waarde, een scene of een compleet product of toepassing. 4DR Studios kan dus alle productiediensten leveren, tot aan het eindproduct: van het editen tot het VFX-ontwerp. Op verzoek en onder strikte voorwaarden kan ook ruw materiaal worden geleverd.
3Kan ik de bestanden aan derden verkopen?
Enkel hoogwaardige, voltooide producten mogen aan derden worden verkocht.
4Wat is het verschil tussen editen in 3D en 2D?
Vergeleken met filmen in 2D is het in 3D een stuk lastiger om in postproductie onvolkomenheden te herstellen. Daarom is het van groot belang om goed voorbereid, alert en selectief aan de productie te beginnen. 4DR bewerkt de beelden standaard in Unity.

Technologie

1Hoe lang duurt renderen?
De standaard bewerkingstijd van HOLOSYS bedraagt 10 uur voor 1 minuut data (@ 30 FPS).
2Wat is het opnamebereik van de HOLOSYS?
De HOLOSYS kan tot 3m in diameter en tot 2,4 meter hoog opnemen.
3Hoeveel ruimte neemt een bestand in?
Dit hangt af van de kwaliteit van het bestand. Voor geoptimaliseerde mobiele kwaliteit (@ 30 FPS) is dit ongeveer 15 MB per seconde, voor hoge kwaliteit in desktopformaat loopt dit op tot ongeveer 30MB per seconde. En wil je de allerhoogste kwaliteit voor bijvoorbeeld VFX (@ 60 FPS), kan het zelfs stijgen tot 300MB per seconde.
4Camera- en lichtspecificaties
Het Volumetric Video Capture-podium heeft 32 gekalibreerde RGB-camera’s en 24 5600 ledlampen.
 

Algemeen

1Wat is Volumetric Video
Volumetric Video is een filmtechniek waarmee beelden direct in een driedimensionale ruimte worden opgenomen. Hierdoor kun je realistische menselijke bewegingen creëren zonder terug te vallen op tijdsintensieve computeranimaties. De HOLOSYS, een product van 4D Views, filmt het menselijke onderwerp gelijktijdig vanuit verschillende hoeken in een green screenomgeving.
2Kan ik het gerenderde product alleen voor 3D-applicaties gebruiken?
Nee. Je kunt het gebruiken voor applicaties als AR, VR, MR, 360°, 3D-video’s en 2D-video’s.
3Welke voordelen biedt Volumetric Capture?
Kun je met een gewoon green screen enkel 2D beelden schieten, met Volumetric Capture kun je ook 3D beelden maken om te gebruiken in zowel 3D- als 4D-applicaties. Erg handig als je 3D-toepassingen wilt maken voor videospellen, AR, VR of VFX. Doordat de HOLOSYS deze 3D-beelden in real time maakt en ze niet in postproductie animeert, worden de kleinste details als rimpeltjes in het gezicht en beweging van stoffen veel natuurlijker weergegeven. Dezelfde hoge precisie via animatie bereiken zou erg veel tijd en geld kosten. Zeker als je het vergelijkt met het gemak waarmee HOLOSYS beelden in 3D kan schieten en renderen.
4Welke beperkingen heeft Volumetric Capture?
HOLOSYS is gebaseerd op kleurvideosensoren. Hierdoor krijg je grote flexibiliteit in het filmen van je onderwerpen. Elk materiaal dat ondoorzichtig is, niet gerelateerd kan worden aan de studiovloer (groot, reflectief oppervlakte en een groene kleur) en minimaal 1 cm groot is, voldoet aan de eisen van HOLOSYS.
5Waar staat de studio?
4DR Studios bevindt zich in de Effenaar, een bekend, multifunctioneel poppodium dat graag investeert in technologische innovaties die ten goede komen aan culturele beleving. 4DR Studios past hier helemaal bij. De Effenaar zit in hartje Eindhoven, op loopafstand van het treinstation. De mobiele studio wordt speciaal voor jouw opnames in de grote concertzaal op de eerste etage opgezet. Vijf kleedkamers, een artiestenfoyer en een goed restaurant staan tot je beschikking. Onze Viewing Room vind je op het balkon boven de grote concertzaal. Vanuit hier heb je een prima overzicht van de hele studio. Je auto kun je zowel achter de Effenaar als aan de overkant van de straat parkeren. Zware apparatuur kun je lossen via het laadperron aan de achterkant van de Effenaar, hiervandaan heb je directe toegang tot de vrachtlift.

Pre-productie

1Heb ik een volledig uitgewerkt script nodig om in 4DR Studios te filmen?
Nee. 4DR Studios regelt alles, van pre- tot postproductie. Dat betekent dat we samen met jou je idee bespreken en een script en plan uitwerken. 4DR Studios neemt de gehele bijhorende planning voor zijn rekening en maakt een gedetailleerde productiebijbel van jouw idee.
2Kan ik de preproductie zelf doen of uitbesteden?
Ja, maar alleen als je bewezen ervaring hebt met Volumetric Video Capture, 4DR Studios is geraadpleegd en onze crew je plannen haalbaar acht. Aangezien Volumetric Video Capture een specifieke aanpak vergt, is anders het risico op onherstelbare fouten te groot. Daarom is 4DR Studios actief betrokken in de preproductiefase om zo onze deskundigheid in Volumetric Video Capture met betrekking tot productietechnische aspecten toe te passen.
3Waarom biedt 4DR Studios diensten voor preproductie aan?
4DR Studios heeft als doel Volumetric Video Capture voor iedereen toegankelijk te maken, niet alleen voor de bovenlaag. Om dit te bereiken, bieden we onze deskundigheid in alle productiefases aan. Zo hopen we de drempel van deze hightechinnovatie te verlagen.
4Leveren jullie ook rekwisieten voor het green screen?
Heeft je productie specifieke rekwisieten nodig voor het green screen, zoals meubels of andere, later te bewerken objecten, dan kan 4DR Studios ze leveren of, indien nodig, met de hand maken.

Productie

1Hoe is de crewsamenstelling?
Onze crew bestaat uit hooggekwalificeerde professionals met een gedegen opleiding in Volumetric Video Capture. Op de set heb je de beschikking over een regisseur, fotoregisseur en een studiomanager. Op verzoek kunnen we hieraan onder andere een technisch regisseur, geluidsmixer, gaffer, regieassistent, visagist, haarstylist en rekwisiteur toevoegen. We staan open voor andere mogelijke wensen met betrekking tot aanwezige crew. Tijdens postproductie bieden we de diensten aan van grafisch ontwerpers, AR-ontwikkelaars en editors aan om de .4DS datas in Unity of Unreal te verwerken alvorens de beelden aan je te leveren.
2Welke geluidsmogelijkheden zijn er?
Indien nodig bieden we verschillende opstellingen voor geluidsopnames, geheel volgens jouw wens. Daarnaast is het mogelijk een audiomixer in te huren voor hulpmiddelen als rever- en boommicrofoons. We kunnen zowel in stereo als in ambisonic en binaural een driedimensionaal geluidsveld opnemen.
3Kunnen we ons eigen licht gebruiken?
Ja, dat kan, maar we raden het niet aan. De studio is volledig uitgerust met ledlampen om zo de beste lichtbalans voor Volumetric Video Capture te creëren. Lichten toevoegen of veranderen kan zorgen voor afwijkingen.
4Hoeveel personen kun je in één keer filmen?
Naar ons weten kun je momenteel 3 personen tegelijkertijd met succes filmen. Hierbij is het belangrijk dat de ene persoon niet het camerazicht op de andere persoon belemmert. Het is echter wel mogelijk om na het renderen diverse individuele opnames aan de scene toe te voegen.
5Hoe kunnen we het beeldmateriaal bekijken?
We leveren een constante live feed in 2D vanaf de camera van de regisseur. Tijdens de opnames loopt er een preview scherm mee in de Viewing Room. Hier kun je de opname zowel op het scherm als live op de vloer bekijken. Wil je het materiaal in 4D bekijken, is het mogelijk om na een take een frame te renderen. Dit neemt ongeveer 5 minuten in beslag.
6Wat is het standaardproces voor een opname?
Voordat de HOLOSYS klaar voor opname is, moet het worden gekalibreerd; dat duurt ongeveer 3 minuten. Het wordt aanbevolen om regelmatig tussen reeksen te kalibreren om de juiste opstelling van de camera’s veilig te stellen. De regisseur en fotoregisseur die de HOLOSYS bedient, houden de reeksen bij. Na elke take kan de fotoregisseur een previewreeks van een paar frames in 4D verwerken, om zo technische of artistieke belangen te valideren. Vanwege het hoge aantal geproduceerde gegevens is het van belang om selectief te zijn in de shots die je wilt bewaren en laten renderen.
7Hoeveel beeldmateriaal kan er in een dag worden opgenomen?
We kunnen tot 90 minuten aan reeksen (@ 30 FPS) per dag opnemen. Bij een hoogwaardige productie levert dit na bewerking ruwweg 2 tot 2,5 minuten aan definitief videomateriaal op. Dit is afhankelijk van je selectiviteit met betrekking tot de reeksen die je laat renderen of juist verwijderen.

Post-productie

1Naar welk formaat wordt het gerenderde materiaal geëxporteerd?
Ons systeem heeft 2 verschillende bestandtypes. De standaard is .4DS formaat, dat compatibel is met Unity en Unreal Engine. .4DS werkt samen met de meeste gangbare XR-apparatuur, inclusief Oculus, HoloLens, HTC Vive, iOS en Android smartphones etc. De output kan ook worden geëxporteerd naar .ABC formaat, dat samenwerkt met recente CGO software als Autodesk Maya, 3ds Max, Blender, C4D etc.
2Welke diensten biedt 4DR Studios tijdens postproductie?
4DR Studios biedt je een toegevoegde waarde, een scene of een compleet product of toepassing. 4DR Studios kan dus alle productiediensten leveren, tot aan het eindproduct: van het editen tot het VFX-ontwerp. Op verzoek en onder strikte voorwaarden kan ook ruw materiaal worden geleverd.
3Kan ik de bestanden aan derden verkopen?
Enkel hoogwaardige, voltooide producten mogen aan derden worden verkocht.
4Wat is het verschil tussen editen in 3D en 2D?
Vergeleken met filmen in 2D is het in 3D een stuk lastiger om in postproductie onvolkomenheden te herstellen. Daarom is het van groot belang om goed voorbereid, alert en selectief aan de productie te beginnen. 4DR bewerkt de beelden standaard in Unity.

Technologie

1Hoe lang duurt renderen?
De standaard bewerkingstijd van HOLOSYS bedraagt 10 uur voor 1 minuut data (@ 30 FPS).
2Wat is het opnamebereik van de HOLOSYS?
De HOLOSYS kan tot 3m in diameter en tot 2,4 meter hoog opnemen.
3Hoeveel ruimte neemt een bestand in?
Dit hangt af van de kwaliteit van het bestand. Voor geoptimaliseerde mobiele kwaliteit (@ 30 FPS) is dit ongeveer 15 MB per seconde, voor hoge kwaliteit in desktopformaat loopt dit op tot ongeveer 30MB per seconde. En wil je de allerhoogste kwaliteit voor bijvoorbeeld VFX (@ 60 FPS), kan het zelfs stijgen tot 300MB per seconde.
4Camera- en lichtspecificaties
Het Volumetric Video Capture-podium heeft 32 gekalibreerde RGB-camera’s en 24 5600 ledlampen.

Meer weten over de mogelijkheden van Volumetric Video?

Stuur een e-mail

of bel naar (0031)40 792 00 35